Produit d’autres circonstances (2009)
De et avec : Xavier Le Roy
Production : Le Kwatt
Coproduction : Le musée de la danse - Rennes
Remerciements : Boris Charmatz, performing arts forum
CIRCONSTANCES : Suite à l'échange d’email suivant, Xavier le Roy a créé en octobre 09 un spectacle intitulé Xavier fait du Rebutoh.
Résultant de recherches effectuées durant les temps libres du chorégraphe, ce PRODUIT pouvait être qualifié d’amateur.
produit d’autres circonstances est la suite de cette expérience : une méthode de circonstance, un spectacle qui se raconte, le récit d’un travail illustré par des tentatives de s’approcher et d’incorporer une danse étrangère en utilisant des ressources accessibles à tous, telles qu’internet, quelques livres mais aussi des souvenirs et anecdotes.
De :"Boris Charmatz" <borischarmatz@museedeladanse.org>
Date :25 juin 2009 15:35:54 GMT+02:00
À :<xavier.le.roy@free.fr>
Objet :ditfait
Hello,
Tu m'as dit un jour (on parlait pédagogie), « pour devenir un danseur de butoh, il suffit de deux heures » j'ai adoré cette phrase, même si tu l'as probablement oubliée (?). Depuis ce temps (cinq ans ?) Je fantasme une performance de toi qui te prenne au pied de la lettre, que tu bosses deux heures et que tu joues. Qu'en penses-tu ? Je sais que tu ne fais pas beaucoup d'interventions au pied levé, mais mais… J'organise une journée, le samedi 24 octobre, nommée « rebutoh» et peut être tu pourrais y faire quelque chose à partir de cette phrase…
…mais je m'y prends très tard, Je ne sais pas ce que tu en penses. Tu peux bien évidemment tordre la proposition, réagir, etc… débarquer avec un projet de quinze personnes…….. mais je commence par ce fantasme et cet objet conceptuel : « un jour xlr m'a dit…….. ». A suivre. …
De : Xavier Le Roy <xavier.le.roy@free.fr>
Date :26 juin 2009 16:07:04 GMT+02:00
À : Boris Charmatz <borischarmatz@museedeladanse.org>
Objet :Rép : ditfait
Cher Boris,
je dis vraiment n'importe quoi lors de nos discussions. Ou peut être pas ? à suivre... Si c'est le cas, je dois assumer. Si je n'ai jamais dit ça, alors, c'est une idée brillante de ta part. En tout cas je commence à réfléchir. Je n'y connais absolument rien au Butoh donc on va voir. Il semble qu'avec les dates par miracle le 24 octobre cela pourrait
marcher, juste une petite chose à déplacer. Aujourd'hui il y a montage et répétition du "sacre" en plus des 3000 autres activités du festival In-Presentable que nous organisons, donc peu de temps, je reprends cette réponse plus tard.
Marten Spangberg about POOC:
“Product of Other Circumstancesis Xavier Le Roy’s latest attempt to cross the territory of dance and choreography. This time in the form of a performance, resonating of his legendary “Product of Circumstances“(1999), but this time, instead of starting with his on biography, he proceeds from a position of exile. For two hours the audience follows Le Roy on a journey into Butoh, a form of dance that he approaches as an amateur yet as a professional in the field of choreography.
Product of Other Circumstancesbrings forth the poetics of the body through a frame that allows for critical introspection and complexifies what expertise and knowledge in relation to the body signifies in our present society.”
Jan Ritsema about POOC :
What Xavier proofs with this Product of Other Circumstances is not that "to become a butoh dancer needs only two hours", he fails dramatically, but the good news is that Xavier, dares to have this product of a method, this product of process, become in 2 hours a performance. As if he paid for his cheap arrogance towards Butoh with a rich modesty towards performance.
Bojana Cvejic about POOC :
In Product of Other Circumstances we aren't only witness to butoh being a queer alibi for a kind of expression that Le Roy wouldn't otherwise permit himself. More than a story about butoh with dancing, this performance offers a telling evidence of immaterial labor in performance. Speaking in first person, solo here isn't yet another reflection of authorship or investigation of subjectivity. It's a matter of constraint and circumstance. Faithful to a fantasy of someone else (aren't we always?) and a cheap deal that allows work only as a hobby in unpaid time (but also vice versa), Le Roy devises a lateral pass at a subject he isn't expert about: butoh, but it could've been just about anything else. Little become long hours this body takes, as well as passion into flexibility, to specialize.
Kai van Eikels about POOC :
“The performance that started with the somewhat dubitable claim that everybody can learn Butoh in two hours thus ends with another claim, equally funny, equally tempting to take it seriously nonetheless: That as an artist you can do art in your spare time and then it is still art but no longer work, and the money you get for it adds to your income without having had to be earned. This provokes questions that concern the relation between art and economy, artistic performance and work performance: Does art cease to be work where it deviates from the timetables of professional labor? Are there such timetables? Has the artist not been a role model for the economy precisely as somebody who knows no distinction between ‘work’ and ‘off-work,’ who is always ready to be inspired, ready to create, somebody for whom life in its entirety works as a practicing ground? Can a dance performer practice dance, another dance, as a hobby? Can an artist have a hobby at all? With the kind of freedom he enjoys to embrace anything, is he in a position to do something that will not become a part of his work?”